DripStore AS

Salgsvilkår

Introduksjon

Dette kjøpet er regulert av følgende standardvilkår for forbrukerkjøp av varer over internett. Forbrukerkjøp over internett er i hovedsak regulert av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven, angrerettloven og e-handelsloven, og disse lovene gir forbrukeren umistelige rettigheter. Lovene er tilgjengelige på www.lovdata.no. Vilkårene i denne avtalen skal ikke forstås som noen begrensning av de lovbestemte rettighetene, men angir partenes viktigste rettigheter og plikter for transaksjonen.

Salgsvilkårene er utarbeidet og anbefalt av Forbrukertilsynet. For en bedre forståelse av disse salgsvilkårene, se Forbrukertilsynets veiledning her.

1. Avtalen

Avtalen består av disse salgsbetingelsene, informasjon gitt i bestillingsløsningen og eventuelle separat avtalte vilkår. Ved eventuell motstrid mellom informasjonen, har det som er særskilt avtalt mellom partene forrang, med mindre det er i strid med ufravikelig lovgivning.

Avtalen vil også bli supplert med relevante lovbestemmelser som regulerer kjøp av varer mellom næringsdrivende og forbrukere.

2. Partene

Selgeren er Dripstore AS,
Organisasjonsnummer 835 627 772
Kløvervegen 3,
4050.
Sola,
Norge.

Post@dripstore.no
Tlf.nummer +4746850227,
og heretter omtalt som selger.

Kjøper er forbrukeren som legger inn bestillingen, og omtales heretter som kjøper/kjøper.

3. Pris

Den oppgitte prisen i NOK for varene og tjenestene er den totale prisen kjøperen skal betale. Denne prisen inkluderer alle avgifter og tilleggskostnader. Tilleggskostnader som selgeren ikke har informert om før kjøpet, skal ikke dekkes av kjøperen.

4. Inngåelse av avtalen

Avtalen er bindende for begge parter når kjøperen har sendt bestillingen sin til selgeren.

Avtalen er imidlertid ikke bindende dersom det har vært en skrive- eller skrivefeil i selgerens tilbud i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den andre parten innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.

5. Betaling

Selgeren kan kreve betaling for varen fra det tidspunktet den sendes fra selger til kjøper.

Hvis kjøperen bruker kreditt- eller debetkort til betaling, kan selgeren reservere kjøpesummen på kortet ved bestilling. Kortet vil bli belastet samme dag som varen sendes.

Ved betaling med faktura utstedes faktura til kjøper ved forsendelse av varene. Betalingsfristen er angitt på fakturaen og er minimum 14 dager fra mottak.

Kjøpere under 18 år kan ikke betale med etterfølgende faktura.

6. Levering

Levering har skjedd når kjøperen, eller dennes representant, har tatt vare i besittelse.

Dersom leveringstiden ikke er oppgitt i bestillingsløsningen, skal selgeren levere varene til kjøperen uten ugrunnet opphold og senest 3-5 dager etter bestilling fra kunden. Varene skal leveres til kjøperen med mindre annet er særskilt avtalt mellom partene.

7. Risikoen knyttet til varene

Risikoen for varene går over til kjøperen når han, eller dennes representant, har mottatt varene i samsvar med punkt 6.

8. Angrerett

Med mindre avtalen er unntatt fra angreretten, kan kjøperen heve kjøpet av varen i samsvar med angrerettloven.

Kjøperen må varsle selgeren om utøvelse av angreretten innen 14 dager fra periodens start. Perioden omfatter alle kalenderdager. Dersom perioden slutter på en lørdag, offentlig fridag eller offentlig helligdag, forlenges perioden til nærmeste virkedag.

Angrefristen anses overholdt dersom varsel sendes før fristens utløp. Kjøper har bevisbyrden for at angreretten er utøvd, og varselet bør derfor skje skriftlig (angreskjema, e-post eller brev).

Angrefristen begynner å løpe:

Ved kjøp av enkeltvarer løper angrefristen fra dagen etter at varen(e) er mottatt.

Dersom et abonnement selges, eller avtalen innebærer regelmessig levering av identiske varer, løper fristen fra dagen etter at første forsendelse er mottatt.

Dersom kjøpet består av flere leveranser, løper angrefristen fra dagen etter at siste leveranse er mottatt.

Angrefristen forlenges til 12 måneder etter utløpet av den opprinnelige perioden dersom selgeren ikke informerer kjøperen før avtaleinngåelsen om at det foreligger angrerett og et standardisert angreskjema. Det samme gjelder ved manglende informasjon om vilkår, frister og prosedyre for utøvelse av angreretten. Dersom den næringsdrivende sørger for at informasjonen gis i løpet av disse 12 månedene, utløper angrefristen likevel 14 dager etter den dagen kjøperen mottok informasjonen.

Ved utøvelse av angreretten må varene returneres til selgeren uten ugrunnet opphold og senest 14 dager fra datoen for melding om utøvelse av angreretten. Kjøperen dekker de direkte kostnadene ved retur av varene, med mindre annet er avtalt eller selgeren har unnlatt å informere om at kjøperen vil dekke returkostnadene. Selgeren kan ikke fastsette et gebyr for kjøperens utøvelse av angreretten.

Kjøperen kan prøve eller teste varene på en rimelig måte for å fastslå varens art, egenskaper og funksjon, uten å miste angreretten. Dersom testingen eller prøvingen av varene går utover det som er rimelig og nødvendig, kan kjøperen være ansvarlig for eventuell redusert verdi av varene.

Selgeren plikter å tilbakebetale kjøpesummen til kjøperen uten ugrunnet opphold, og senest 14 dager fra den datoen selgeren ble varslet om kjøperens beslutning om å benytte seg av angreretten. Selgeren har rett til å holde tilbake betalingen inntil han har mottatt varene fra kjøperen, eller inntil kjøperen har fremlagt dokumentasjon på at varene er returnert.

9. Forsinkelse og manglende levering – kjøpers rettigheter og frist for å melde reklamasjoner

Dersom selgeren ikke leverer varene eller leverer dem for sent i samsvar med avtalen mellom partene, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen, i samsvar med reglene i kapittel 5 i forbrukerkjøpsloven, holde tilbake kjøpesummen, kreve oppfyllelse, heve avtalen og/eller kreve erstatning fra selgeren, avhengig av omstendighetene.

Når man gjør krav på misligholdsfullmakt, bør varslingen være skriftlig (for eksempel e-post) av bevismessige årsaker.

Oppfyllelse

Kjøperen kan opprettholde kjøpet og kreve oppfyllelse fra selgeren. Kjøperen kan imidlertid ikke kreve oppfyllelse dersom det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller dersom oppfyllelse ville medføre en så stor ulempe eller kostnad for selgeren at det er vesentlig uforholdsmessig i forhold til kjøperens interesse i selgerens oppfyllelse. Dersom vanskelighetene forsvinner innen rimelig tid, kan kjøperen fortsatt kreve oppfyllelse.

Kjøperen mister sin rett til å kreve oppfyllelse dersom han eller hun venter urimelig lang tid med å fremsette kravet.

Heving

Dersom selgeren ikke leverer varene på leveringstidspunktet, skal kjøperen oppfordre selgeren til å levere innen en rimelig tilleggsfrist. Dersom selgeren ikke leverer varene innen tilleggsfristen, kan kjøperen heve kjøpet.

Kjøperen kan imidlertid heve kjøpet umiddelbart dersom selgeren nekter å levere varen. Det samme gjelder dersom levering til avtalt tid var avgjørende for avtalens inngåelse, eller dersom kjøperen har informert selgeren om at leveringstidspunktet er avgjørende.

Dersom varen leveres etter den tilleggsfristen som forbrukeren har satt eller etter leveringstidspunktet som var avgjørende for avtalens inngåelse, må krav om heving fremsettes innen rimelig tid etter at kjøperen ble kjent med leveransen.

Erstatning

Kjøperen kan kreve erstatning for tap som følge av forsinkelsen. Dette gjelder imidlertid ikke dersom selgeren beviser at forsinkelsen skyldes en hindring utenfor selgerens kontroll som ikke med rimelighet kunne ha blitt tatt i betraktning ved avtaletidspunktet, unngått eller hvis konsekvenser ikke kunne ha blitt overvunnet.

10. Mangler ved varene – kjøperens rettigheter og reklamasjonsfrist

Dersom det foreligger en mangel ved varen, skal kjøperen innen rimelig tid etter at den ble oppdaget eller burde vært oppdaget, varsle selgeren om at han eller hun vil gjøre krav på mangelen. Kjøperen har alltid reklamert i tide dersom dette skjer innen 24 timer fra det tidspunktet mangelen ble oppdaget eller burde vært oppdaget. Reklamasjon kan fremsettes senest 24 timer etter at kjøperen overtok varen.
Og klær og tilbehør må returneres med sikkerhetsmerkene/funksjonene fortsatt intakte og ubrukte.

Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen, i samsvar med reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6, etter omstendighetene holde tilbake kjøpesummen, velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og/eller kreve erstatning fra selgeren.

Klager til selgeren skal fremsettes skriftlig, og bilder av den kjøpte varen skal vedlegges sammen med kvittering for kjøp/kjøpsbevis.

Rettelse eller ny innsending

Kjøperen kan velge mellom å kreve mangelen rettet eller levering av tilsvarende varer. Selgeren kan imidlertid motsette seg kjøperens krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller påfører selgeren urimelige kostnader. Retting eller omlevering skal utføres innen rimelig tid. Selgeren har ikke rett til å gjøre mer enn to forsøk på å avhjelpe samme mangel.

Prisreduksjon

Kjøperen kan kreve et passende prisavslag dersom varene ikke repareres eller omleveres. Dette betyr at forholdet mellom den reduserte og den avtalte prisen tilsvarer forholdet mellom varens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for kjøperen.

Heving

Dersom varene ikke blir rettet eller erstattet, kan kjøperen også heve kjøpet når mangelen ikke er ubetydelig.

11. Selgers rettigheter ved kjøperens mislighold

Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller de andre forpliktelsene etter avtalen eller loven, og dette ikke skyldes selgeren eller forhold på selgerens side, kan selgeren, i samsvar med reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 9, etter omstendighetene holde tilbake varene, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet og kreve erstatning fra kjøperen. Selgeren kan også, etter omstendighetene, kreve renter for forsinkelse, inkassogebyr og et rimelig gebyr for uavhentede varer.

Oppfyllelse

Selgeren kan opprettholde kjøpet og kreve at kjøperen betaler kjøpesummen. Dersom varen ikke leveres, mister selgeren sin rett dersom han venter urimelig lenge med å fremme kravet.

Heving

Selgeren kan heve avtalen dersom det foreligger vesentlig betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold fra kjøperens side. Selgeren kan imidlertid ikke heve avtalen dersom hele kjøpesummen er betalt. Dersom selgeren setter en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse og kjøperen ikke betaler innen denne fristen, kan selgeren heve kjøpet.

Renter ved forsinket betaling/inkassogebyr

Dersom kjøperen ikke betaler kjøpesummen i samsvar med avtalen, kan selgeren kreve renter av kjøpesummen etter forsinkelsesrenteloven. Ved manglende betaling kan kravet, etter forutgående varsel, sendes til Kjøperen kan da holdes ansvarlig for gebyrer etter inkassoloven.

Gebyr for uavhentede, ikke-forhåndsbetalte varer

Dersom kjøperen unnlater å hente ubetalte varer, kan selgeren belaste kjøperen et gebyr. Gebyret skal ikke overstige selgerens faktiske utgifter til levering av varene til kjøperen. Et slikt gebyr kan ikke belastes kjøpere under 18 år.

12. Garanti

En garanti gitt av selger eller produsent gir kjøper rettigheter i tillegg til de kjøperen allerede har i henhold til ufravikelig lovgivning. En garanti innebærer derfor ingen begrensninger i kjøpers rett til å fremme reklamasjoner og krav ved forsinkelse eller mangler i henhold til punkt 9 og 10.

13. Personopplysninger

Selger er behandlingsansvarlig for de innsamlede personopplysningene. Med mindre kjøper samtykker til noe annet, kan selger i samsvar med personopplysningsloven kun samle inn og lagre de personopplysningene som er nødvendige for at selger skal kunne oppfylle forpliktelsene i henhold til avtalen. Kjøpers personopplysninger vil kun bli utlevert til andre dersom det er nødvendig for at selger skal kunne oppfylle avtalen med kjøper, eller i tilfeller som er foreskrevet i loven.

14. Konfliktløsning

Klager må rettes til selgeren innen rimelig tid, jf. punkt 9 og 10. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister minnelig. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen kontakte Forbrukerrådet for mekling. Forbrukerrådet er tilgjengelig på telefon 23 400 500 eller www.forbrukerradet.no.

EU-kommisjonens klageportal kan også brukes hvis du ønsker å sende inn en klage. Dette er spesielt relevant hvis du er forbruker bosatt i et annet EU-land. Klagen sendes inn her: http://ec.europa.eu/od.

15. KLAGER 

Klageretten gjelder også for deg i 2 år.

16. RETURADRESSE

Dripstore AS.
Nedre Holmegata 21,
4006
Stavanger.